Att starta en inredningsbutik är ett stort projekt som kräver en hel del planering och ett större kapital. Du kommer behöva köpa in ett varulager för att kunna börja tjäna pengar. Detta gäller särskilt om du är ny i branschen då det kan bli svårt att få tag i krediter. Men om du har pengar och intresse är det fullt görbart med lite planering och marknadsföring.

Planera logistiken

Som ny butik på marknaden är det extremt viktigt att du tar hand om de kunder du får så att du kan göra dem till återkommande kunder. De behöver få rätt varor i tid för att vilja beställa av dig igen. Kolla gärna på en Pick to light lösning från e-motions där du hittar färdiga lager- och inventariesystem. Du får full koll på vad du har hemma och kan snabbt plocka ihop en beställning när du får en. Pick to light är anpassningsbart till både e-handel och fysiska butiker.

Planera sortimentet

Vad är det du ska sälja? Små inredningsdetaljer och växter i en skön blandning? Fabriksnya eller begagnade möbler? När du bestämt det är det dags att börja göra inköp. Fundera över din målgrupp och vad det är de framförallt kommer köpa. För att en butik ska bli lyckad är det viktigt att omsätta lagret så snabbt som möjligt för att börja göra vinst och kunna köpa in nytt.

Marknadsför dig

När du har ett lager och en smart logistiklösning på plats är nästa steg att börja marknadsföra dig. Berätta för kunderna vem du är, var du finns och varför de ska välja dig. Om du säljer online är en snygg och lättnavigerad hemsida det viktigaste. Om du har en butik behöver du snygg skyltning och någon form av reklam eller öppningserbjudande som lockar folk till att besöka dig.

Av kalle